Projektový den
Projektový den Země
Téma: Den Země
Ročník: Pátá třída
Předměty: Informatika, hudební výchova, pracovní činnosti, výtvarná výchova
Délka: 5 vyučovacích hodin
Místo konání: počítačová učebna ,klasická třída
Pomůcky: Počítač, hudební přehrávač, klavír, sklenice od zavařenin, plastová lahev, čtvrtka, barevné pastelky
Kompetence:
Kompetence k učení – žák dokáže pracovat samostatně a vyhledávat příslušné informace, má pozitivní vztah k učení
Kompetence komunikativní – žák naslouchá učiteli a dbá jeho pokynům, spolupracuje se spolužáky, rozumí textům, vyjadřuje své myšlenky srozumitelně
Kompetence sociální a personální – dokáže se aktivně podílet na skupinové práci, respektuje své spolužáky
Kompetence pracovní – bezpečně pracuje s pomůckami, dodržuje pravidla určené učitelem
Dílčí cíle:
Žák dokáže svými slovy říci co je to ,, Den Země“. Zvládne se na mapě orientovat na základní úrovni, umí popsat slovy co vyráběl. Dokáže zpaměti zazpívat písen Chválím tě, Země má. Umí říci problémy, které Zemi hrozí. Dokáže popsat svůj plakát o Zemi.
-
hodina
Učitel vysvětlí žákům co to Den Země je, proč se tento svátek slaví 22.4 každý rok. Vypráví si s žáky o problémech na Zemi, jak už přírodního rázu ( přírodní katastrofy, oteplování Země, tání ledovců), tak ohrožování Země lidskou činností (kácení pralesů, znečištování životního prostředí, používání chemických látek atd.) Žáci vyhledávají pomocí internetu největší katastrofy a místa ,která jsou nejvíce ohrožená. V internetové encyklopedii si najdou přímo vyprávění proč Den Země vznikl. Učitel se dále za pomocí atlasu ptá kde leží světová ,,nej“. Dále si v programu ,,Vesmír,, ukáží kde Země ve sluneční soustavě leží, jak je daleko od Slunce, které planety leží ve sluneční soustavě. Žáci si během první hodiny udělají celkový přehled o Zemi.
-
Hodina
Žáci se s učitelem přesunou do hudební učebny. Učitel všem rozdá text písně Chválím tě, Země má (Svěrák, Uhlíř). Postupně si společně projdou text, rytmus, melodii. Pomocí puštěného Cd se žáci text učí a zpívají společně. Poté to zkusí sami za pomoci klavíru. Na závěr hodiny jsou žáci rozděleni na první a druhý hlas.
-
Hodina – 4. hodina
V pracovních činnostech žáci využijí zbytkový materiál k vytvoření dekorační dozy.
Postup: Vezmeme pet lahev a opatrně ji po obvodu nastříháme na dlouhé úzké spirály. Kombinujeme 2-3 barvy. Spirály se naskládají na sebe do sklenice a naaranžují se a propletou dohromady. Do sklenice se nalije studená voda a spirály získají lesklou zářivou barvu. Víčko sklenice se ozdobí látkou a upevní provázkem pod hrdlem víčka.
Tento dekorační předmět můžeme vystavit kdekoliv doma nebo například na parapetě, v koupelně či na zahradě.
-
Hodina
Vše co se žáci během projektového dne dozvěděly se pokusí shrnout na čtvrtku typu A4 a vytvořit plakát. Například zakreslí mapu světa a do ní kreslí ohrožené části nebo kreslí kde žije jaké zvíře, kde je nejkrásnější krajina. Pod plakát napíšou své dojmy. Jak plakát žáci vytvoří záleží čistě na nich a na tom co si z projektového Dne Země odnesly.
Učitel nakonec plakáty vyvěsí po třídě a žáci si prohlíží práce svých spolužáků. Dekorační předmět si žáci mohou odnést domů.